Gdzie szukać pomocy?

Podziękowania

Zapisz się do naszego newslettera

Galeria


No photo currently!

How can you add your photos here? See WordPress Sidebar Photoblog or Readme.txt in the plugin directory


More Photos

Integracja Sensoryczna (SI) jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi.
Jej autorką była dr Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy. Teoria SI bazuje na wczesnych etapach rozwoju neurofizjologicznego dziecka, gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego
samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.

NA CZYM POLEGA TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące całe ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcji-czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku).
Zajęcia odbywają się w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii wykorzystywane są sprzęty i pomoce, wspierające rozwój ruchowy dziecka oraz usprawniające jego funkcjonowanie w różnych sferach.

RODZAJE TRUDNOŚCI I PROBLEMÓW DZIECI

Czasem dzieci mają różnego rodzaju trudności w codziennym funkcjonowaniu:

* są zbyt ruchliwe, nadaktywne
* są zbyt powolne, nieśmiałe, wyciszone
* unikają zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli; cierpią na chorobę lokomocyjną
* są mało sprawne ruchowo, słabo biegają, skaczą, mają trudności z jazdą na rowerze,
* mają problemy z samoobsługą(ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek)
* częściej niż inne dzieci przewracają się,upuszczają lub psują zabawki
* unikają zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby)
* mają trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami)
* ma opóźniony rozwój mowy, wadę wymowy
* mają kłopoty z czytaniem i pisaniem
* mają trudności z koncentracją uwagi
* nie chcą jeść albo jedzą w sposób nieuważny, brudząc ubranie
* negatywnie reagują na pewne bodźce dotykowe, nie lubią mycia włosów, czesania, obcinania paznokci, unikają określonych materiałów, nie lubią chodzić boso
* często reagują złością, bywają agresywne

PRZYCZYNY

Przyczyną tych i innych, nie wymienionych tutaj trudności rozwojowych bywają bardzo często zaburzenia integracji sensorycznej – skomplikowanych procesów neurofizjologicznych, leżących u podstaw naszego zachowania i uczenia się. Dzięki odpowiedniej, profesjonalnej diagnozie i terapii, uwzględniającej aktualny poziom rozwoju neurofizjologicznego dziecka, możemy pomóc dzieciom lepiej radzić sobie w życiu.

TERAPIA SI POMAGA DZIECIOM, KTÓRE:

* doświadczają trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią)
* mają problemy ruchowe (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi)
* nie lubią się uczyć (rodzice mają wrażenie, że dziecko jest „leniwe”, o wszystkim zapomina, ma niską motywację i samoocenę)
* są nadmiernie ruchliwe, mają kłopoty z koncentracją uwagi
* cierpią na nadpobudliwość psychoruchową, ADHD
* są zbyt spokojne, powoli wykonują codzienne czynności
* są nadwrażliwe lub zbyt mało wrażliwe na bodźce – wzrokowe, słuchowe, dotykowe
* są nadwrażliwe na ruch (negatywna reakcja na ruch, choroba lokomocyjna)
* doświadczają trudności w mówieniu (niewyraźna mowa, opóźnienia rozwoju mowy)

Misiek miał prowadzone zajęcia z SI w Stowarzyszeniu Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych Krasnal w Warszawie, a obecnie w Przedszkolu, do którego uczęszcza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress