Terapia integracji sensorycznej

admin post on Listopad 25th, 2009

Integracja Sensoryczna (SI) jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi.
Jej autorką była dr Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy. Teoria SI bazuje na wczesnych etapach rozwoju neurofizjologicznego dziecka, gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego
samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.

NA CZYM POLEGA TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące całe ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcji-czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku).
Zajęcia odbywają się w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii wykorzystywane są sprzęty i pomoce, wspierające rozwój ruchowy dziecka oraz usprawniające jego funkcjonowanie w różnych sferach.

RODZAJE TRUDNOŚCI I PROBLEMÓW DZIECI

Czasem dzieci mają różnego rodzaju trudności w codziennym funkcjonowaniu:

* są zbyt ruchliwe, nadaktywne
* są zbyt powolne, nieśmiałe, wyciszone
* unikają zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli; cierpią na chorobę lokomocyjną
* są mało sprawne ruchowo, słabo biegają, skaczą, mają trudności z jazdą na rowerze,
* mają problemy z samoobsługą(ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek)
* częściej niż inne dzieci przewracają się,upuszczają lub psują zabawki
* unikają zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby)
* mają trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami)
* ma opóźniony rozwój mowy, wadę wymowy
* mają kłopoty z czytaniem i pisaniem
* mają trudności z koncentracją uwagi
* nie chcą jeść albo jedzą w sposób nieuważny, brudząc ubranie
* negatywnie reagują na pewne bodźce dotykowe, nie lubią mycia włosów, czesania, obcinania paznokci, unikają określonych materiałów, nie lubią chodzić boso
* często reagują złością, bywają agresywne

PRZYCZYNY

Przyczyną tych i innych, nie wymienionych tutaj trudności rozwojowych bywają bardzo często zaburzenia integracji sensorycznej – skomplikowanych procesów neurofizjologicznych, leżących u podstaw naszego zachowania i uczenia się. Dzięki odpowiedniej, profesjonalnej diagnozie i terapii, uwzględniającej aktualny poziom rozwoju neurofizjologicznego dziecka, możemy pomóc dzieciom lepiej radzić sobie w życiu.

TERAPIA SI POMAGA DZIECIOM, KTÓRE:

* doświadczają trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią)
* mają problemy ruchowe (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi)
* nie lubią się uczyć (rodzice mają wrażenie, że dziecko jest „leniwe”, o wszystkim zapomina, ma niską motywację i samoocenę)
* są nadmiernie ruchliwe, mają kłopoty z koncentracją uwagi
* cierpią na nadpobudliwość psychoruchową, ADHD
* są zbyt spokojne, powoli wykonują codzienne czynności
* są nadwrażliwe lub zbyt mało wrażliwe na bodźce – wzrokowe, słuchowe, dotykowe
* są nadwrażliwe na ruch (negatywna reakcja na ruch, choroba lokomocyjna)
* doświadczają trudności w mówieniu (niewyraźna mowa, opóźnienia rozwoju mowy)

Misiek miał prowadzone zajęcia z SI w Stowarzyszeniu Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych Krasnal w Warszawie, a obecnie w Przedszkolu, do którego uczęszcza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress