Misiek dostał opinię o dysgrafii.
napisałam więc nieco więcej o tym, czym jest dysgrafia na Poradniku Autystycznym.
Tu jednak napisze, co powinnam robić z Miśkiem w domu:
Ćwiczenia rozmachowe -mają one na celu rozluźnienie napięcia mięśni ramion i przedramienia
- Ćwiczenia wyprostne, mające na celu zachowanie i utrzymanie prawidłowej postawy ciała;
- Różne rodzaje zabaw rzutnych (piłka, ping- pong, badmington), – różne rodzaje zabaw skocznych, pajacyki.
- Zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej.
- Skoki na trampolinie w ustalonym rytmie.
- Zagadki ruchowe np. naśladowanie ptaków, samolotów, czynności i ich odgadywanie.
- Zabawy naśladujące pływanie (po 10 razy każdego ruchu)
- Krążenie ramionami (do przodu i do tyłu). Ręce wyciągnięte w bok – na wysokości ramion, wyprostowane w nadgarstkach i łokciach, wykonują kółka małe, następnie średnie i duże (kółka powinny być wykonywane powoli i płynnie.
- Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół.
- Malowanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem(pędzlem, palcami, kredą, węglem), malowanie dużych form falistych i szlaków.
- Rysowanie oburącz w powietrzu dużych wzorów.
- Rysowanie patykiem na piasku, na dużym papierze, na tablicy: malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od miejsca cyfry 2 na tarczy zegarowej).
- Kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,
- przechodzenie przez szarfy, obręcze,
- czołganie się pod sznurkiem,
- orły na śniegu lub na podłodze,
- rozciąganie taśmy rehabilitacyjnej,
- odbijanie balona,
- skakanie na skakance,
- kręcenie plastikową rurą,
- rzucanie piłkami do celu,
- taniec z chustą lub wstążką w ręku,
- łapanie baniek mydlanych,
- pajacyki,
- przekładanie piłki przód – tył, góra – dół,
- rzucanie piłki za plecy,
- zabawa w jazdę samochodem,
- układanie z dużych elementów,
- zabawy z chustą/folią malarską.
Ćwiczenia manualne – mają na celu usprawnienie małych ruchów ręką: dłoni, nadgarstka i palców:
- Mocne zaciskanie dłoni (wzmacnia chwyt, poprawia napięcie mięśniowe).
- Krążenia dłoni: wyciągniętych w bok, stykających się, ułożonych równolegle (młynek)
- Dociskanie złożonych dłoni do siebie (ręce zgięte w łokciach) – policzyć do 3 i rozluźnić (powtórzyć 10 razy).
- Wymachy dłoni (pożegnanie, odganianie muchy itp.).
- Robienie kul z papieru, rzucanie kulami do celu.
- Ściskanie w dłoni piłeczek różnej wielkości i twardości.
- Zwijanie apaszek, chusteczek, nawijanie włóczki, sznurka na kłębek.
- Nakładanie zabawek na patyk, sznurek.
- Lepienie (z plasteliny, ciasta) zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek, liter, cyfr itp.
- Kalkowanie, wydzieranie, cięcie nożyczkami, zabawy z gliną, masą solną, stemplowanie.
- Darcie gazet, papierów; składanie papieru (orgiami).
- Wykorzystanie szablonów, obrysowywanie figur geometrycznych, wypełnianie konturów kreskami: poziomymi, pionowymi, skośnymi.
- Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźnianych np. na brzegu zeszytu (z kciuk przeciwstawny wobec palca wskazującego i środkowego), po 10 klipsów na każdą rękę.
- Szycie w kartonie, po śladzie, przyszywanie guzików, przewlekanie sznurowadeł.
- Wzmacnianie chwytu pisarskiego. Dziecko silnie przyciska do siebie trzy palce (kciuk, wskazujący i środkowy), odlicza do 3 i rozluźnia z szerokim rozpostarciem dłoni.
- „Spacery” palcami po stole. Naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie, odtwarzanie rytmu deszczu.
- wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych, małych,
- nakładanie zabawek na patyk, sznurek,
- układanie układanek płaskich(geometryczne, obrazkowe), klockowe, wtyczkowe: na wzorze, według wzoru i bez wzoru (z pamięci lub z domysłu),
- składanie zabawek z oddzielnych części,
- budowanie z klocków budowli,
- układanie szlaczków z elementów mozaiki według określonego wzoru,
- malowanie farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień mieszania barw, stopnia ich nasycenia,
- wyszukiwanie w woreczku liter, cyfr, bez kontroli wzroku,
- przeciąganie liny,
- wkręcanie żarówek,
- odpychanie się dłońmi w różnych pozycjach,
- przesypywanie ziaren,
- zabawa pacynkami,
- gra w łapki,
- wałkowanie ciasta,
- wkładanie do pojemnika po jajkach różnych przedmiotów.
Ćwiczenia ruchów precyzyjnych – mają na celu angażowanie dłoni ułożonej jak do pisania:
- Pogrubianie konturów figur geometrycznych, prostych szlaczków, obrazków.
- Pisanie po śladzie.
- Pisanie ciągu liter bez odrywania ręki.
- Swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami kredkami.
- Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą.
- Kopiowanie rysunków przez folię.
- Rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, szlaczków obrazkowych.
- Kończenie zaczętego wzoru (najpierw przez pogrubianie, potem łączenie linii przerywanych, a na końcu samodzielne kończenie płynnym ruchem).
- Odtwarzanie prezentowanych wzorów z pamięci.
- Kreślenie „leniwej – poziomej- ósemki” (ćwiczenia P. Dennisona)
- „Dyktanda” graficzne (kreślenie kolejnych punktów ze wzory wg. określonego układu).
- zabawy paluszkowe,
- naśladowanie gry na pianinie,
- podnoszenie drobnych przedmiotów – koralików, kulek,
- wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka, np. „skarbonka”,
- dopasowanie klocków do wzoru, budowanie z klocków,
- rozdzieranie papieru palcami,
- wodzenie palcem po konturach przedmiotów,
- kreślenie palcem prostych kształtów,
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,
- wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,
- układanie z różnorodnych elementów, materiałów wzorów, obrazków np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów, patyczków,
- ugniatanie małych kulek z gazety, papiery trzema palcami (środkowym, wskazującym, i kciukiem),
- kalkowanie przez kalkę techniczną prostych konturów, a następnie coraz trudniejszych wzorów,
- lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków, liter,
- rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym,
- wodzenie palcem po labiryntach,
- wydzieranki,
- pisanie palcem w piasku.
Ćwiczenia na stymulację dotykową:
– ugniatanie masy solnej, gliny, różnych mas plastycznych,
– malowanie palcami,
– szukanie „skarbów” w pudełku z ziarnami,
– rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,
– różnicowanie/dotykanie zimne, ciepłe,
– masażyki różnymi fakturami – szorstkie, ostre, gładkie, miękkie, itp.,
– ugniatanie, szczotkowanie,
– klejenie kiślem,
– klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża,
– robienie piany z wody z płynem,
– rzucanie piłeczkami o różnej wadze, fakturze, wielkości.
– zabawy paluszkowe,
– segregowanie przedmiotów według wspólnej faktury,
Do celów terapii ręki w zakresie poprawy czynności pisania i formy graficznej pisma zalicza się:
- nabywanie prawidłowych nawyków w zakresie:
- utrzymywania prawidłowej postawy siedzącej
- sposobu trzymania narzędzia graficznego
- odległości palców od końcówki piszącej
- utrzymywania prawidłowego napięcia mięśniowego ramienia, dłoni i palców
- ułożenia ręki wiodącej i pomocniczej na blacie
- ułożenia kartki/zeszytu na blacie
- wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia
- wzmacnianie koncentracji
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
- przekraczanie linii środka ciała.
Ćwiczenia sprawności grafomotorycznej należy rozpocząć od:
- kształtowania orientacji przestrzennej, poprzez wytwarzanie i utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała. Ważnym elementem tych ćwiczeń jest nazywanie, opisywanie słowem ruchów
- i ich kierunków, np. utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała, odtwarzanie ruchów rodzica stojącego tyłem lub siedzącego naprzeciwko, naśladowanie oglądanych w lustrze ruchów rodzica stojącego/siedzącego
- wykształcenie znajomości pojęć określających położenia przedmiotów w przestrzeni:
- określania miejsca: na, pod, za, wysoko, nisko, wyżej, niżej, między, w środku
- określania kierunków: w przód, w tył, do góry, na dół, przed siebie, za siebie, w bok, w prawo,
- w lewo
- określania wielkości przedmiotów i wymiarów wielkości: mały, duży, krótki, długi, wąski, szeroki
- określania przeciwstawności: wysoki – niski, nierówności: wyżej niż, niżej niż; uporządkowania: mały, mniejszy, najmniejszy.
Kolejne etapy to ćwiczenia:
- normalizujące napięcie mięśniowego ramienia i dłoni, kontrolujące siłę nacisku ręki podczas czynności grafomotorycznych:
- malowanie farbą różnymi pędzlami (w tym pędzlem do golenia) linii cienkich, szerokich
- malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru
- kreślenie wzorów (linii, figur, liter) palcami na tacy wypełnionej np. kaszą manną, wyprażonym piaskiem
- rysowanie linii poziomych, pionowych, falistych – flamastrami
- obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej, gdy arkusz zawieszony jest na ścianie, na wysokości ramienia dziecka; lub w pozycji stojącej nad stołem, gdy arkusz leży na blacie, a ręka zwisa swobodnie wzdłuż ciała,
- angażujące obręcz barkową oraz stawy ramienne:
- siłowanie się z rodzicem/rodzeństwem na obie ręce
- chodzenie na rękach (dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi – początkowo za uda,
następnie w okolicy kolan
- czołganie się, w tym przy pomocy przetykaczek do zlewu – naprzemiennie podciągając się lewą
- i prawą ręką
- rysowanie kół w powietrzu oburącz, następnie raz jedną, raz drugą ręką
- zabawy szarfą lub apaszką – wymachy ramion pionowo, poziomo, przy wyprostowanych/zgiętych łokciach
- rysowanie, malowanie na dużych powierzchniach (np. kartonie przypiętym do ściany), w pozycji
- stojącej
- zabawy wymagające zmiany ustawienia przedramienia – wachlarzem, pacynkami,
- ćwiczenia rozmachowe:
- kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek
- wykonywanie obszernych i swobodnych ruchów przy kreśleniu kredą na tablicy, flamastrami
- na dużych arkuszach
- zamalowywanie dużych płaszczyzn farbami, kredą, tworzenie kolorowych krat z linii
- pionowych, poziomych, ukośnych
- zamalowywanie określonej przestrzeni np. pól kwadratów, kół, prostokątów, trójkątów, przy
- zachowaniu kierunków prawidłowych w pisaniu: ruchy pionowe od góry do dołu, ruchy
- poziome od lewej do prawej, owale odwrotnie do ruchu wskazówek zegara – od prawej ku lewej,
- ćwiczenia ruchów precyzyjnych (zabawy usprawniające nadgarstek oraz ruchomość wszystkich stawów palców):
- przekładanie drobnych przedmiotów z ręki do ręki
- zakręcanie, odkręcanie nakrętek na butelkach, nakrętek na śrubach
- nawijanie nitki, np. na ołówek przez obroty nadgarstkiem
- owijanie sznurka, wstążki, skakanki na przedmioty o kształcie walca (np. małą butelkę), przez obroty nadgarstkiem
- otwieranie i zamykanie zamków kluczem
- kreskowanie – wypełnianie małych konturów kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie, zawsze przy zachowaniu kierunku od lewej do prawej, z góry na dół
-
- wypełnianie małych konturów liniami w kształcie spirali, kłębuszków itp.
- kopiowanie rysunków – wodzenie ołówkiem po wzorze przez kalkę techniczną, a potem malowanie
- w obrębie konturu
- nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemek i sznurków przez różne otwory
- wydzieranki, wycinanki,
- wytwarzanie chwytu pęsetkowego:
- zbieranie dwoma palcami ziarenek ryżu, kaszy, grochu
- zbieranie ziarenek pęsetą (może być kosmetyczna)
- zabawy spinaczami do bielizny,
- wzmacnianie mięśni palców i dłoni:
- ugniatanie papierowych kul z gazety
- zwijanie kuleczek z bibuły
- lepienie z plasteliny kształtów wymagających wałkowania całą dłonią, a następnie palcami wskazującymi
- naśladowanie ruchów gry na pianinie, chodzenie palcami po blacie
- zabawy paluszkowe (np. chodzi kominiarz po drabinie, tu sroczka kaszkę warzyła, chodzi czapla po desce)
- stemplowanie szlaczków, wzorów
- ściskanie piłeczek lub hantelków rehabilitacyjnych w dłoniach,
- stabilizowanie postawy siedzącej:
- siedzenie podczas zabawy, czytania, oglądania telewizji, chodzenie po mieszkaniu w woreczku
- wypełnionym grochem/kaszą, na głowie, a następnie siedzenie z woreczkiem na głowie podczas pisania,
- ćwiczenia relaksacyjne:
- naprzemienne/równoczesne zaciskanie pięści – ważne będzie uświadamianie sobie przez dziecko stanów napięcia i rozluźnienia ręki
- strzepywanie wody z rąk, pryskanie wodą palcami, otrzepywanie ubrania
- podnoszenie rąk i luźne opuszczanie wraz ze skłonem głowy i tułowia.
Strasznie duzo tego jest.
Przeczytalam i pomyslalam sobie ze nic by tak nie pomoglo jak zajecia sportowe ( jakiekolwiek) uprawiane systematycznie 2x w tygodniu. Z rozgrzewka.
Tak. Tylko albo az.
Gdyby to nie bylo takie trudne.